adwords
AdWords

Google AdWords: Ο Απόλυτος Βήμα–Βήμα Οδηγός

Τις βλέπετε σχεδόν κάθε μέρα. Όποτε αναζητάτε κάτι, είναι οι πρώτες που εμφανίζονται. Έχουν πάντα κάτι να πουν και να προσφέρουν, κάτι σχετικό με αυτό που ψάχνετε. Μπορούν, όμως, και να αυξήσουν τα κέρδη της επιχείρησής σας.

Αναφερόμαστε, φυσικά, στις διαφημίσεις Google AdWords, την η υπηρεσία για την οποία μιλούν όλοι σήμερα. Και όχι άδικα, γιατί όντως έχει αποτέλεσμα. Μάλιστα είναι ο ευκολότερος τρόπος για να αυξήσει κάποια επιχείρηση τα κέρδη της. Γι’ αυτό άλλωστε και υπάρχουν ειδικοί επί του θέματος, οι οποίοι προσφέρονται είτε να εργαστούν για εσάς είτε να σας μάθουν, μέσω σεμιναρίων, τί είναι αυτά τα Google AdWords και πώς μπορείτε να χειριστείτε οι ίδιοι την υπηρεσία. Υπάρχουν, λοιπόν, δύο επιλογές: Είτε πληρώνετε κάποιο ποσό και αφήνετε το θέμα στους ειδικούς, είτε αφιερώνετε χρόνο και κερδίζετε χρήμα. Ένα επιπλέον όφελος είναι η γνώση που θα αποκτήσετε, την οποία θα μπορείτε να εξελίξετε καθώς εξελίσσονται και οι δυνατότητες του ίντερνετ.

Αν τείνετε προς το δεύτερο, αυτός ο οδηγός είναι για εσάς! Βήμα-βήμα και με επεξήγηση των όρων που μοιάζουν με ξένη γλώσσα, θα πάρετε μια γεύση από τον μαγικό κόσμο της Google και θα θαυμάσετε την ευκολία με την οποία αυξάνονται τα ποσοστά των πωλήσεών σας.

Ας αρχίσουμε λοιπόν να ξετυλίγουμε το κουβάρι Google AdWords που φαίνεται τόσο μπλεγμένο στα μάτια πολλών, και να δούμε τι είναι, ποια είναι τα πρώτα βήματα που πρέπει να κάνετε, και πώς να οδηγήσετε την επιχείρησή σας στην επιτυχία. Αν έχετε γνώση του κόστους και των περιθωρίων κέρδους των προϊόντων σας, με τα AdWords είναι πραγματικά πανεύκολο να πάρετε πίσω τα χρήματα της επένδυσής σας, καθώς ένα συχνό αποτέλεσμα των AdWords είναι ένα παχυλό σε εκατοντάδες ποσοστό ROI.

Πιθανότατα σε αυτό το σημείο να αναρωτιέστε τι είναι το ROI. Αφορά ακριβώς αυτό που αναφέραμε προηγουμένως, την επιστροφή χρημάτων από την επένδυσή σας. Είναι τα αρχικά της φράσης return on investment. Λόγου χάρη, για κάθε 100 ευρώ που ξοδεύετε στις διαφημίσεις της Google, παίρνετε πίσω 220,40 ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι έχετε διπλασιάσει και με το παραπάνω τα χρήματά σας!

Τέτοιες τιμές ROI δεν είναι ασυνήθιστες στα AdWords. Μπορείτε δε να εκμεταλλευτείτε πλήρως τις λειτουργίες των AdWords, και το ποσοστό αυτό να αγγίξει έως και τα 900%!

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή.

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Έχουμε αναφερθεί ξανά στο παρελθόν στον όρο pay per click (PPC) advertising και η υπηρεσία Google AdWords έγκειται σε αυτού του είδους τις διαφημίσεις.

Ο όρος search engine marketing (SEM) ανήκει και αυτός στις διαφημίσεις PPC. Το ενδιαφέρον είναι ότι ενώ αυτός ο όρος αναφέρεται στις διαφημίσεις σε όλες τις μηχανές αναζήτησης, όταν οι άνθρωποι μιλούν για SEM αναφέρονται στα Google Adwords. Αυτή η ταύτιση έχει προκύψει επειδή η Google είναι η βασίλισσα των μηχανών αναζήτησης. Πρόκειται λοιπόν για διαφημίσεις που εμφανίζονται στην κορυφή των αποτελεσμάτων της κάθε αναζήτησής σας στην Google.

ΕΝΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΟΠΟΥ ΟΛΟΙ ΚΕΡΔΙΖΟΥΝ…ΑΡΚΕΙ ΝΑ ΠΑΙΖΟΥΝ ΣΩΣΤΑ

Για κάθε 3 ευρώ που ξοδεύονται σε online διαφημίσεις, το μερίδιο της Google είναι 1 ευρώ. Οι διαφημίσεις συνιστούν τη μεγαλύτερη πηγή εσόδων της. Πάνω από το 95% του ετήσιου κύκλου εργασιών της Google, ο οποίος ανέρχεται στα 60 δισεκατομμύρια δολάρια, προέρχεται από τα Google AdWords. Έχοντας υπόψη αυτό το στοιχείο, καθώς και το γεγονός ότι πάνω από 1 εκατομμύριο επιχειρήσεις χρησιμοποιούν την Google ως μηχανή αναζήτησης, δεν είναι να απορεί κανείς που οι εταιρίες επενδύουν μεγάλα ποσά σε αυτές τις διαφημίσεις.

spend

(Πηγή εικόνας: Youtube)

Με δυο λόγια, το GoogleAdWords είναι μια διεθνής αγορά όπου οι εταιρίες πληρώνουν για να τοποθετήσουν την ιστοσελίδα τους στην κορυφή των αποτελεσμάτων, με βάση τα keywords αναζήτησης.

Αυτή η αγορά μοιάζει με δημοπρασία, όπου οι ενδιαφερόμενοι δίνουν προσφορές για clicks. Με τη διαφορά ότι εδώ δεν κερδίζει πάντα η υψηλότερη προσφορά. Οι παράγοντες που συνδυάζει η Google είναι το ύψος της χρηματικής προσφοράς και η ποιότητα της διαφήμισης, ούτως ώστε ο χρήστης της μηχανής αναζήτησης να έχει την καλύτερη εμπειρία.

Συνεπώς, η εξίσωση της επιτυχίας είναι:

Ποιοτικές Διαφημίσεις + Σεβαστή Προσφορά = Κατακύρωση!

Είναι μια τεράστια βιομηχανία, μια μεγάλη πίτα, και αν δεν έχετε δοκιμάσει ακόμα από αυτήν, είναι απολύτως λογικό να σκέφτεστε να δοκιμάσετε ένα κομματάκι. Πρώτα, όμως, μια προειδοποίηση:  Η υπηρεσία Google AdWords μπορεί να είναι απλή και σχετικά εύκολη, αλλά δεν υπόσχεται γρήγορο πλουτισμό.

Θα χρειαστεί χρόνος για μάθετε να τη διαχειρίζεστε άψογα, και οι περισσότερες εταιρίες χάνουν χρήματα επειδή δεν μπορούν να περιμένουν για να δουν αποτελέσματα από τις διαφημίσεις pay-per-click. Σε αυτόν τον οδηγό, θα δείτε πώς μπορείτε να κάνετε την αρχή με απλά αλλά σταθερά βήματα. Προτού αρχίσουμε, πρέπει να έχετε ξεκάθαρες στο νου σας τρεις εντολές τις οποίες δεν πρέπει να παραβείτε για κανέναν λόγο:

  • Μην ξοδεύετε αλόγιστα ποσά. Καθορίστε έναν προϋπολογισμό. Το ποσό αυτό μπορεί να είναι όσο μικρό ή μεγάλο θέλετε εσείς, για παράδειγμα ακόμα και 25 ευρώ. Όσο κι αν φαίνεται απίστευτο, είναι αρκετό για να ξεκινήσετε.
  • Μην κάνετε τη ζωή σας δύσκολη. Κρατήστε τα πράγματα απλά. Επειδή το περιβάλλον χρήστη της υπηρεσίας Google AdWords είναι περίπλοκο, είναι πολύ εύκολο να καταπιαστείς με πολλά και να καταλήξεις με δεκάδες εναλλακτικές εγγραφές διαφημίσεων. Μην πέσετε σε αυτή την παγίδα. Αρκεστείτε στο ελάχιστο που μπορείτε να κάνετε για να ξεκινήσετε, αυτό που προτείνει η πλατφόρμα.
  • Οπλιστείτε με υπομονή. Η πιο σημαντική εντολή. Να θυμάστε ότι το 99% των ατόμων που χάνουν χρήματα στα AdWords  είναι εκείνα που παραιτούνται με την πρώτη δυσκολία (ή ξοδεύουν πολλά σε χρόνο dt). Κάντε υπομονή. Θέλει τον χρόνο του.

Έχοντας στον νου μας αυτές τις εντολές, μπορούμε να προχωρήσουμε σε κάποιες βασικές έννοιες.

ΟΡΟΛΟΓΙΑ

Βασικοί όροι που πρέπει να γνωρίζετε:

Λέξη-κλειδί (keyword) είναι η λέξη ή φράση που ο χρήστης εισάγει στην αναζήτηση και του εμφανίζεται η διαφήμισή σας στα αποτελέσματα. Οι διαφημίσεις σας εμφανίζονται μόνο όταν οι λέξεις-κλειδιά που πληκτρολογεί ο χρήστης ταυτίζονται με τις λέξεις-κλειδιά που έχετε επιλέξει εσείς.

Πίνακας ελέγχου είναι μια περιεκτική σελίδα της Google AdWords, εξατομικευμένη για κάθε εγγεγραμμένο χρήστη, η οποία επιτρέπει, όπως φανερώνει και το όνομά της, να ελέγχετε τις διαφημίσεις σας. Εδώ θα βρείτε πολλά ωραία πράγματα με τα οποία θα εξοικειωθείτε στην πορεία.

dashboard

(ο πίνακας ελέγχου είναι ομολογουμένως αρκετά περίπλοκος, αλλά θα επανέλθουμε σε αυτόν στο τέλος του οδηγού)

Η Google μετράει τα clicks στις διαφημίσεις σας και σας χρεώνει για κάθε κλικ. Οι άνθρωποι της Google μετρούν επίσης εμφανίσεις (impressions), οι οποίες δεν είναι τίποτε άλλο από έναν αριθμό που φανερώνει πόσο συχνά εμφανίστηκε η διαφήμισή σας όταν οι χρήστες αναζήτησαν μια συγκεκριμένη λέξη-κλειδί.

Ο λόγος του αριθμού των click δια τον αριθμό των εμφανίσεων ονομάζεται clickthroughrate ή αλλιώς, CTR. Με άλλα λόγια, ο αριθμός που προκύπτει από αυτή τη διαίρεση σάς δείχνει το ποσοστό των ατόμων που μπήκαν στη σελίδα σας επειδή έκαναν κλικ στη διαφήμισή σας. Αυτό είναι ένα πολύ σημαντικό στοιχείο επειδή σας αποκαλύπτει ποιες διαφημίσεις αποδίδουν και ποιες όχι.

Το bid και το budget. Όπως είπαμε, τα Google AdWords έχουν πολλά κοινά με μια δημοπρασία, μια πλειοδοτική διαδικασία. Πρέπει, λοιπόν, να θέσετε έναν προϋπολογισμό (budget) και ένα ποσό προσφοράς (bid). Το bid δείχνει το ποσό που είστε διατεθειμένοι να ξοδέψετε κάθε φορά που ένας χρήστης κάνει κλικ στη διαφήμισή σας. Αν για παράδειγμα η μεγαλύτερη προσφορά σας είναι 2 ευρώ, η Google θα εμφανίσει τη διαφήμισή σας μόνο εάν οι υπόλοιπες προσφορές που έχουν κάνει οι ανταγωνιστές σας δεν ξεπερνούν κατά μέσο όρο αυτό το ποσό. Η Google, φυσικά, θέλει να μεγιστοποιήσει τα κέρδη της γι’ αυτό και εμφανίζει τη διαφήμιση της εταιρίας που προσφέρει το μεγαλύτερο ποσό για να εξασφαλίσει μια συγκεκριμένη λέξη-κλειδί, με την προϋπόθεση βέβαια ότι όλοι οι πλειοδότες έχουν την ίδια βαθμολογία όσον αφορά τον παράγοντα ποιότητα (quality score).

Από την άλλη, όμως, αν οι ανταγωνιστές σας προσφέρουν λιγότερα από εσάς για μια συγκεκριμένη λέξη-κλειδί, η Google δεν θα εκταμιεύσει το μεγαλύτερο ποσό που προσφέρατε. Το σύστημα που χρησιμοποιεί καθορίζει την τιμή συνυπολογίζοντας τις εμφανίσεις και τις προσφορές. Έτσι λοιπόν, μπορεί τελικά να πληρώσετε λιγότερα από 2 ευρώ για κάθε κλικ.

Το κόστος ανά κλικ (CPC), το ποσό που θα κληθείτε να πληρώσετε, πιθανόν να είναι μικρότερο από τη υψηλότερη προσφορά σας, και αυτό ισχύει ιδιαίτερα στην περίπτωση που οι διαφημίσεις σας παίρνουν υψηλή βαθμολογία στον παράγοντα ποιότητα. Τα κριτήρια αυτής της βαθμολογίας βασίζονται εν μέρει στην εμπειρία που έχουν οι επισκέπτες από την σελίδα στην οποία μεταβαίνουν όταν κάνουν κλικ πάνω στη διαφήμισή σας. Άλλο ένα στοιχείο που προσμετράται είναι η συνάφεια της ιστοσελίδας σας με τη συγκεκριμένη διαφήμιση.

Η Google δεν θέλει οι χρήστες της να βλέπουν διαφημίσεις που έχουν επιλεγεί αποκλειστικά και μόνο με χρηματικά κριτήρια, δηλαδή με βάση την υψηλότερη προσφορά. Και αυτό γιατί θα μπορούσαν να είναι απαίσιες διαφημίσεις, που θα μπορούσαν να ελαττώσουν μακροπρόθεσμα την επισκεψιμότητα της Google. Το σενάριο αυτό είναι ο εφιάλτης της Google, γι’ αυτό και προτιμά να δείχνει μια πιο συναφή και καλύτερη από ποιοτικής άποψης διαφήμιση κάποιας εταιρίας που πληρώνει λιγότερο.

Όλα τα παραπάνω, βέβαια, έχουν ελάχιστη σημασία, αν δεν λαβαίνετε μετατροπές.

Μετατροπή (conversion) είναι συνήθως μια πώληση, αλλά η ευρύτερη έννοιά της είναι μια ενέργεια στην οποία προέβη ο επισκέπτης της ιστοσελίδας σας έπειτα από δική σας προτροπή. Σε κάποιες περιπτώσεις, η ενέργεια αυτή δεν ταυτίζεται με την πώληση. Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι η εγγραφή στο newsletter σας και η εισαγωγή προσωπικών πληροφοριών. Αλλά στις περισσότερες περιπτώσεις, πρόκειται για ενέργειες που αποφέρουν χρήματα. Και αυτός, φυσικά, είναι και ο λόγος που γίνεται όλη αυτή η ανάλυση.

Η αιτία, λοιπόν, που οι περισσότερες εταιρίες πέφτουν συχνά στην παγίδα και ξοδεύουν αλόγιστα ποσά στην υπηρεσία AdWords είναι ότι δεν δίνουν προσοχή στις μετατροπές. Θυμηθείτε ότι ο προϋπολογισμός που θέτετε ισχύει σε καθημερινή βάση. Δηλαδή, η Google θα συνεχίσει να τραβάει χρήματα από τον λογαριασμό σας μέχρις ότου εσείς παύσετε ή αναστείλετε τη διαδικασία.

Πάρτε για παράδειγμα μια επιχείρηση που έχει δημιουργήσει 20 διαφορετικές καμπάνιες για διάφορες λέξεις-κλειδιά, και η κάθεμιά τους έχει 5 ευρώ προϋπολογισμό σε καθημερινή βάση. Αν τις αφήσετε να τρέξουν για ένα μήνα χωρίς να ελέγχετε την απόδοσή τους, στο τέλος του μήνα θα διαπιστώσετε ότι 3.000 ευρώ από τον λογαριασμό σας έχουν κάνει φτερά!

Να γιατί είναι σημαντικό να ελέγχετε τις μετατροπές, για να διαβεβαιώνεστε ότι τα χρήματα που έχετε επενδύσει στις διαφημίσεις έχουν πιάσει τόπο.

Καθώς, λοιπόν, θα αναλύουμε σχολαστικά τα βήματα που πρέπει να κάνετε, να θυμάστε ότι ο απώτερος στόχος όλης αυτής της διαδικασίας είναι οι μετατροπές. Γι’ αυτό και θα τις τονίσουμε ξανά στο τέλος αυτού του οδηγού. Πρώτα απ’ όλα θα μάθετε πώς να ανοίξετε έναν λογαριασμό, πώς να ελέγχετε τον λόγο κλικ/εμφανίσεις και τις μετατροπές σας, και έπειτα όλα τα υπόλοιπα. Πάμε, λοιπόν:

1ο Βήμα

ΑΝΟΙΞΤΕ ΕΝΑΝ ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟ

  • Μπείτε στην ιστοσελίδα της Google AdWords και κάντε κλικ στο κουμπί «Ξεκινήστε Τώρα».
  • Συνδεθείτε μέσω του λογαριασμού Gmail σας, ή εναλλακτικά, εισάγετε το e-mail σας και κατόπιν το url της ιστοσελίδας σας για να ανοίξετε έναν λογαριασμό.
  • Στη συνέχεια, η Google θα σας υποκινήσει να ξεκινήσετε την πρώτη σας καμπάνια στο AdWords.

confused

Η παραπάνω εικόνα δείχνει τι θα εμφανίζεται στην οθόνη του υπολογιστή σας όταν φτάσετε σε αυτό το σημείο. Μπορείτε βέβαια, αν το επιθυμείτε, να επιλέξετε να δείτε τις πληροφορίες στα ελληνικά. Για το επόμενο βήμα θα χρειαστείτε ένα κομπιουτεράκι.

2ο Βήμα

ΚΑΘΟΡΙΣΤΕ ΤΟΝ ΠΡΟΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟ ΣΑΣ

Καλά το μαντέψατε, ήρθε η ώρα να μιλήσουν οι αριθμοί. Μη φοβάστε όμως, δεν είναι πολύ δύσκολο. Θα χρησιμοποιήσουμε και πάλι ένα παράδειγμα. Ας υποθέσουμε ότι έχετε μια ιστοσελίδα στην οποία πουλάτε λάδι. Θα υπολογίσουμε το κέρδος σας ανά πώληση και το ποσοστό μετατροπής.

Αν 20 λίτρα λάδι κοστίζουν 100 ευρώ και από αυτά τα 100 ευρώ τα 50 είναι το κέρδος σας τότε το κέρδος σας ανά πώληση είναι 50 ευρώ.

Το ποσοστό μετατροπής είναι το ποσοστό των επισκεπτών που τελικά κάνουν μια παραγγελία από την ιστοσελίδα σας. Δηλαδή, αν για κάθε 1000 εμφανίσεις της σελίδας προορισμού της διαφήμισης έχετε 10 αγορές, το ποσοστό μετατροπής σας είναι 1%.

Ποιο είναι το ποσό που μπορείτε να δώσετε για κάθε πώληση;

Σκεφτείτε το ποσό που μπορεί να αφαιρεθεί από το κέρδος σας χωρίς να ζημιωθείτε εσείς. Ας πούμε για παράδειγμα ότι μπορείτε να δώσετε 10 ευρώ από το κέρδος σας για κάθε πώληση στην Google. Αυτό σημαίνει ότι συμφωνείτε να δώσετε 20% προμήθεια για κάθε επιτυχημένη μετατροπή μέσω της υπηρεσίας AdWords.

Τώρα ας τα βάλουμε όλα μαζί για να υπολογίσουμε το μέγιστο κόστος ανά κλικ (CPC).

Μέγιστο CPC = Το κέρδος σας x την προμήθεια της Google x ποσοστό μετατροπής

Σύμφωνα με το παράδειγμά μας, έχουμε:

Μέγιστο CPC = 50 x 0,2 x 0,01 = 0,1 ευρώ

Αυτό σημαίνει ότι μπορείτε να ξοδέψετε 10 λεπτά ανά κλικ στην Google AdWords και να συνεχίσετε να έχετε 40 ευρώ κέρδος ανά πώληση (θεωρώντας ότι ο παράγοντας ποσοστό μετατροπής παραμένει σταθερός).

Δεν ήταν και τόσο δύσκολο, έτσι δεν είναι;

Τώρα που υπολογίσαμε τον προϋπολογισμό μας για κάθε κλικ, θα προχωρήσουμε ένα βήμα παραπέρα: Θα υπολογίσουμε χονδρικά τον προϋπολογισμό της κάθε ημέρας. Για να το κάνουμε αυτό θα θεωρήσουμε ότι, στην αρχή τουλάχιστον, οι διαφημίσεις σας δεν θα έχουν περισσότερα από 20 κλικ την ημέρα. Συνεπώς, δεδομένου ότι το κόστος σας ανά κλικ είναι 0,10 ευρώ, το ποσό που θα ξοδεύεται κάθε μέρα θα είναι 2 ευρώ. Μια τέτοια καμπάνια με διάρκεια 10 ημερών κοστίζει μόνο 20 ευρώ. Συγχαρητήρια! Κάνατε την αρχή και μάλιστα με πολύ οικονομικό τρόπο!

 3ο Βήμα

ΕΝΤΟΠΙΣΤΕ ΤΗ ΛΕΞΗ-ΚΛΕΙΔΙ ΠΟΥ ΣΑΣ ΕΝΔΙΑΦΕΡΕΙ

Τώρα που έχετε ξεκάθαρο στο μυαλό σας τον προϋπολογισμό, μπορείτε να βρείτε τις λέξεις-κλειδιά που είναι μέσα στα οικονομικά σας όρια.

Μεταβείτε στο εργαλείο σχεδιασμού λέξεων-κλειδιών της Google και αρχίστε να ψάχνετε.

trysome

Σκεφτείτε σαν να ήσασταν εσείς οι πελάτες.

Αν θα θέλατε να αγοράσετε λάδι online, τι θα πληκτρολογούσατε στη μηχανή αναζήτησης της Google;

Αυτό ακριβώς θα πληκτρολογήσετε και εδώ. Επίσης, σε αυτή τη φόρμα μπορείτε να θέσετε και την κατηγορία των προϊόντων σας, τη χώρα, αλλά και τη γλώσσα στην οποία στοχεύετε, στο πλαίσιο «Στόχευση» (Targeting).

targeting

Οι παραπάνω εικόνες δείχνουν τη συμπλήρωση των πλαισίων του εργαλείου σχεδιασμού λέξεων-κλειδιών με στοχευμένη χώρα τις Ηνωμένες Πολιτείες. Αυτά όμως θα τα δούμε πιο αναλυτικά στο βήμα 6.

Αφού συμπληρώσετε τα πεδία, κάντε κλικ στο μπλε κουμπί για να πάρετε μια ιδέα για το αν οι λέξεις-κλειδιά που πληκτρολογήσετε είναι η σωστή επιλογή. Αμέσως θα μεταβείτε σε μια καρτέλα που περιέχει στατιστικά στοιχεία για τον όγκο των αναζητήσεων που έχουν γίνει για τις συγκεκριμένες λέξεις-κλειδιά. Επιπλέον, θα σας εμφανίσει και ένα μέσο όρο CPC για την κάθε λέξη-κλειδί.

ideas

Έτσι λοιπόν, με μια και μόνο κίνηση, θα δείτε πόσα άτομα πληκτρολογούν τις συγκεκριμένες λέξεις-κλειδιά  σε μηνιαία βάση. Αν για παράδειγμα η λέξη «βιολογικό λάδι» έχει 100 αναζητήσεις τον μήνα αλλά κοστίζει 3 ευρώ ανά κλικ, ίσως επί του παρόντος να μην είναι καλή επιλογή για εσάς με βάση τον προϋπολογισμό σας. Μια, όμως, πιο περιγραφική λέξη-κλειδί όπως «βιολογικό λάδι από τη Μάνη» μπορεί να έχει μόνο 50 αναζητήσεις τον μήνα αλλά να κοστίζει 0,30 λεπτά ανά κλικ, πολύ πιο κοντά στον προϋπολογισμό σας. Να θυμάστε ότι μπορεί να μην βρείτε αυτό που ταιριάζει γάντι στις επιθυμίες σας, αλλά αν παραμείνετε πολύ κοντά στον προϋπολογισμό σας, έχετε κάνει μια πολύ καλή αρχή.

Μην βιάζεστε, όμως, να αποφασίσετε! Ρίξτε πρώτα μια ματιά στον ανταγωνισμό σας!

4ο Βήμα

ΓΝΩΡΙΣΤΕ ΤΟΝ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΕΣ ΣΑΣ

Είναι σημαντικό να γνωρίζετε τις δυνάμεις του ανταγωνισμού. Από την αρχή κιόλας, αυτός ο οδηγός τόνισε πόσο σημαντική είναι η ποιότητα για την Google. Είναι ουσιώδες, λοιπόν, να γνωρίζετε πόσο καλοί είναι οι ανταγωνιστές σας σε αυτό τον τομέα, για να μπορέσετε να τους ξεπεράσετε και να κερδίσετε στην πλειοδοσία των λέξεων-κλειδιών. Αυτή η στρατηγική είναι γνωστή και ως «ανταγωνιστική ευφυΐα» (competitor intelligence).

Η ιστοσελίδα Spyfu.com είναι ένα καλό παράδειγμα για να δείτε σε παγκόσμιο επίπεδο (αν απευθύνεστε στην παγκόσμια αγορά) στατιστικά στοιχεία για τη λέξη-κλειδί που σας ενδιαφέρει, καθώς και για τον ανταγωνισμό σας.

Λόγου χάρη, για τη φράση «greek olive oil», θα εμφανιστεί η παρακάτω σελίδα:

keyword

Εδώ λοιπόν, βλέπετε ότι για την συγκεκριμένη λέξη-κλειδί γίνονται 990 αναζητήσεις τον μήνα σε τοπικό επίπεδο και 1890 σε παγκόσμιο επίπεδο, το κόστος ανά κλικ είναι 0,28 ευρώ και οι ανταγωνιστές σας τον τελευταίο χρόνο ανέρχονται σε 17. Ο αριθμός αυτός είναι πολύ μικρός, αν σκεφτείτε ότι πάνω από 1 εκατομμύριο εταιρίες χρησιμοποιούν διαφημίσεις AdWords.

Η σελίδα σας προτείνει επίσης παρεμφερείς λέξεις-κλειδιά, όπως φαίνεται στην παρακάτω εικόνα:

keyword 1

Η «κατασκοπεία» σας όμως δεν σταματά εδώ! Κάνοντας κλικ στην καρτέλα «Advertiser history», δηλαδή «Ιστορικό διαφημίσεων», θα δείτε την ακριβή διατύπωση των διαφημίσεων που χρησιμοποιούν οι ανταγωνιστές σας.

keyword 2

Χρήσιμο Tip: Για να αυξήσετε τις πιθανότητες να σας δώσει η Google υψηλή βαθμολογία στον παράγοντα ποιότητα, συμπεριλάβετε τη λέξη κλειδί στο κυρίως σώμα της διαφήμισής σας.

Ως εδώ καλά. Χρειάζεστε όμως και κάτι ακόμη για να ξεκινήσετε την καμπάνια σας.

5ο Βήμα

ΒΕΒΑΙΩΘΕΙΤΕ ΟΤΙ Η ΣΕΛΙΔΑ ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΥ ΤΗΣ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗΣ ΚΕΡΔΙΖΕΙ ΤΙΣ ΕΝΤΥΠΩΣΕΙΣ

Μην ξεχνάτε ότι η Google οδηγεί τους δυνητικούς πελάτες σας στην ιστοσελίδα σας. Γι’ αυτό τον λόγο την πληρώνετε. Από εκεί και πέρα, η μπάλα είναι στο δικό σας γήπεδο. Πρέπει να είστε βέβαιοι ότι η σελίδα στην οποία θα δει ο πελάτης όταν κάνει κλικ στην διαφήμισή σας είναι ελκυστική για να τον κρατήσετε εκεί όσο το δυνατόν περισσότερη ώρα. Με αυτόν τον τρόπο αυξάνετε τις πιθανότητες να αγοράσει τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες σας και να έχετε μια μετατροπή που σας αποφέρει χρήματα. Γι’ αυτό άλλωστε γίνεται η όλη ιστορία.

Το μεγάλο λάθος των περισσότερων επιχειρήσεων είναι ότι δεν επενδύουν στην ιστοσελίδα τους ώστε να εξασφαλίσουν περισσότερες μετατροπές. Μην  κάνετε λοιπόν και εσείς το ίδιο.

Σιγουρευτείτε ότι έχετε κάνει το καλύτερο δυνατό για να διευκολύνετε τους πελάτες σας να πλοηγηθούν στην ιστοσελίδα σας και να βρουν εύκολα αυτό που θέλουν να αγοράσουν. Είναι ευνόητο ότι πρέπει η ιστοσελίδα σας να είναι έτοιμη προτού τρέξετε την καμπάνια σας.

Αν, όπως είπαμε στην αρχή, έχετε ποσοστό μετατροπής 1% και 1000 άτομα επισκεφτούν την σελίδα σας, τότε για ένα προϊόν με τιμή 50 ευρώ, βγάζετε 500 ευρώ. Αν το ποσοστό μετατροπής αυξηθεί μόνο κατά 1%, βγάζετε τα διπλά!!

Αυτό το σύστημα θα σας επιτρέψει να επενδύσετε περισσότερα χρήματα στις διαφημίσεις και να βλέπετε τα κέρδη σας σε ανοδική πορεία.

Εφόσον λοιπόν, ξοδεύετε χρήματα για να διαφημιστείτε, μην αφήσετε να πάνε στράφι. Φροντίστε η διαφήμισή σας να ξεχωρίζει από αυτές των ανταγωνιστών σας και να είναι ξεκάθαρη. Επιπλέον, είναι σημαντικό να μην κουράζει τους υποψήφιους πελάτες σας, λόγου χάρη, να μην καλούνται να εισάγουν πάρα πολλές πληροφορίες για να επωφεληθούν της προσφοράς σας.

Πώς όμως μπορείτε να κάνετε τη σελίδα προορισμού να ξεχωρίζει;

Ιδού 4 βασικές αρχές που πρέπει να έχετε στο μυαλό σας:

  • Less is more: Με λίγα λόγια, κρατήστε τη σελίδα σας απλή. Μην την φορτώνεται με βαριά γραφικά, βίντεο και μακροσκελή κείμενα. Αν το κάνετε αυτό, δύο πράγματα μπορεί να συμβούν: Να γίνει πολύ βαριά η ιστοσελίδα σας και να χρειάζεται ένα τέταρτο να φορτώσει, με άλλα λόγια τον χάσατε τον πελάτη ή να κάνετε τον πελάτη να πνιγεί σε μια κουταλιά νερό από όλα αυτά που βλέπει οπότε πάλι τον χάσατε.
  • Η επικεφαλίδα είναι το ήμισυ του παντός. Αυτή θα διαβάσουν πρώτα οι πελάτες, γι’ αυτό φροντίστε να ξεχωρίζει και να μην είναι σε καμία περίπτωση βαρετή και τετριμμένη.
  • Κατευθείαν στο ψητό. Να είστε ξεκάθαροι. Μην χρησιμοποιείτε επιτηδευμένο και περίπλοκο λεξιλόγιο που λίγοι καταλαβαίνουν. Το καθημερινό, συνομιλητικό ύφος δεν κουράζει.
  • Όλα αρχίζουν από τα μάτια. Επενδύστε σε καλό οπτικό υλικό. Κουκκίδες, όμορφες εικόνες, γραφικά… προσοχή όμως να μην το παρακάνετε, όπως είπαμε. Σκοπός είναι να βοηθήσετε τον πελάτη να καταλάβει αμέσως αυτό που θέλετε να του δείξετε, όχι να τον εντυπωσιάσετε με τα οπτικά εφέ.

 Θέλετε να δείτε ένα θετικό παράδειγμα σελίδας προορισμού;

positive example

Δείτε τη σελίδα της UpWork. Μικρό κείμενο με ξεκάθαρο μήνυμα, θετικός τίτλος, ένα όμορφο background και έτοιμοι!

6ο Βήμα

ΕΤΟΙΜΑΣΤΕ ΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΣΑΣ ΚΑΜΠΑΝΙΑ

Ας επιστρέψουμε στο εργαλείο σχεδιασμού λέξεων-κλειδιών της Google. Τώρα έχετε τη γνώση, μπορείτε να ξεκινήσετε την πρώτη σας καμπάνια. Θέστε τον καθημερινό σας προϋπολογισμό και φιλτράρετε, εάν το επιθυμείτε, τις χώρες στις οποίες θέλετε να εμφανίζετε τη διαφήμισή σας. Αυτό μπορεί να γίνει στο πλαίσιο «Στόχευση», όπως αναφέρθηκε πιο πάνω. Αν για παράδειγμα στοχεύετε στην αγορά των Ηνωμένων Πολιτειών, θα επιλέξετε αυτή τη χώρα, όπως φαίνεται στην παρακάτω εικόνα:

country

Στο πλαίσιο Δίκτυα, αποεπιλέξτε την επιλογή «Εμφάνιση σε Δίκτυα». Θέλετε να εμφανίζεται η διαφήμισή σας μόνο στην μηχανή αναζήτησης της Google, όχι σε άλλες ιστοσελίδες συναφείς με το αντικείμενό σας.

networks

Ακολούθως, επιλέξτε τη λέξη-κλειδί σας (μία για αρχή είναι αρκετή, στη συνέχεια μπορείτε να προσθέσετε κι άλλες) και δώστε την προσφορά σας.

Εξαιρετικά. Και τώρα, το κείμενο της διαφήμισης.

7ο Βήμα

ΓΡΑΨΤΕ ΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΣΑΣ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Να είστε σύντομοι και ακριβείς. Δεν έχετε πολύ χώρο στη διάθεσή σας για να πουλήσετε τον εαυτό σας. Φροντίστε με λίγες μόνο φράσεις να κάνετε έκκληση στο συναίσθημα του αναγνώστη. Πώς θα ωφεληθεί αν σας επιλέξει; Ποια είναι τα πλεονεκτήματα των προϊόντων σας; Ποιότητα; Καλή φήμη; Οικονομία;

Θυμηθείτε το παλιό καλό σλόγκαν του Λουμίδη. Στην Ελλάδα άφησε εποχή.

«Έκαστος στο είδος του, και ο Λουμίδης … στους καφέδες»

Τι υποδηλώνει; Ποιότητα και εξειδίκευση. Αν εμφανιζόταν στο ίντερνετ, έχει κερδίσει πόντους στη βαθμολογία της Google, γιατί περιέχει τη λέξη-κλειδί «καφέδες», καθώς και το όνομα της επιχείρησης. Ο Λουμίδης κατάφερε να καθιερωθεί στην αγορά, γι’ αυτό και σήμερα στην διαφήμισή του μπορεί και βάζει στον τίτλο τη φράση «Ο Αγαπημένος Ελληνικός Καφές».

Αν εσείς δεν έχετε καθιερωθεί ακόμα στην αγορά, αφιερώστε λίγο χρόνο να σκεφτείτε τι είναι αυτό που σας κάνει να διαφέρετε από τη μάζα των ανταγωνιστών σας. Τι μπορείτε να προσφέρετε που δεν μπορούν οι άλλοι;

Σε αυτό τον τομέα πρέπει να εστιάσετε.

Εξίσου σημαντικό είναι να συμπεριλάβετε μια παρότρυνση για δράση (calltoaction). Δεν υπάρχει πιο άμεσος και εύκολος τρόπος να ωθήσετε τους πελάτες να κάνουν κλικ στη διαφήμισή σας από το να τους το ζητήσετε.

Τις περισσότερες φορές θα δείτε διαφημίσεις του τύπου «15 χρόνια εμπειρίας, τα καλύτερα προϊόντα». Ωραία όλα αυτά, αλλά δεν σας λέει να προβείτε σε κάποια ενέργεια, έτσι δεν είναι; Ενώ ρήματα όπως «Δείτε», «Βρείτε», «Αγοράστε» σας καλούν να κάνετε κλικ.

Άλλος ένας σημαντικός παράγοντας είναι το URL εμφάνισης (display URL). Πρόκειται για το πράσινο link που εμφανίζει η διαφήμισή σας κάτω από τον τίτλο. Σε αυτό μπορείτε να βάλετε ό,τι θέλετε, αλλά το domain name πρέπει να ταιριάζει με το domain της σελίδας προορισμού. Θα ήταν καλό επίσης να συμπεριλάβετε τη λέξη-κλειδί και εδώ, για περισσότερη έμφαση.

Έχοντας υπόψη τα προαναφερθέντα, μπορείτε τώρα να συντάξετε τη διαφήμισή σας.

Ένα έξτρα tip:

Αν δεν χωράει η λέξη-κλειδί στο URL εμφάνισης , κερδίστε χώρο σβήνοντας το «http://».

ΣΥΝΟΨΗ

Τι πρέπει να θυμάστε όταν ετοιμάζετε τη διαφήμισή σας:

Τίτλος:

Βάλτε τη λέξη-κλειδί στον τίτλο σας. Ανεβάζετε τη βαθμολογία σας και τραβάτε την προσοχή των χρηστών. Χρησιμοποιήστε ένα ρήμα που παροτρύνει τους χρήστες για δράση.

Display URL:

Σβήστε το http και προσθέστε τη λέξη-κλειδί σας στο τέλος. Η μηχανή αναζήτησης θα ταιριάξει τη διαφήμισή σας με τη συγκεκριμένη λέξη-κλειδί και θα την εμφανίζει στους χρήστες σε πιο καλή θέση, όταν αναζητούν αυτή τη λέξη-κλειδί.

Κείμενο Διαφήμισης:

Έχετε μόνο δύο γραμμές για να περάσετε το μήνυμά σας. «Πιστοποιημένο εξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο. Παράδοση εντός τριών ημερών» είναι για παράδειγμα ένα ξεκάθαρο μήνυμα. Τονίζετε την ποιότητα και την γρήγορη εξυπηρέτηση.

Παρότρυνση για δράση:

«Για παραγγελίες, κάντε κλικ εδώ» ή «Δείτε τις διακρίσεις μας». Ξεκάθαρο και άμεσο.

Αφού ετοιμάσετε τη διαφήμισή σας, πατάτε το κουμπί save and continue.

8ο Βήμα

ΔΙΟΡΘΩΣΤΕ ΤΑ ΨΕΓΑΔΙΑ

Τώρα είναι η πρώτη φορά που βλέπετε τον πίνακα ελέγχου. Η πρώτη σας ενέργεια είναι να παγώσετε την καμπάνια AdWords προσωρινά, γιατί διαφορετικά θα αρχίσει να τρέχει αυτόματα.

Κάνοντας κλικ πάνω στην καμπάνια, θα δείτε πώς έχει οργανώσει τη δομή της η Google. Μπροστά σας βρίσκεται μια ομάδα διαφημίσεων. Αυτή η ομάδα, φυσικά, δεν έχει απολύτως κανένα νόημα ύπαρξης για τη μια και μοναδική διαφήμιση που μόλις δημιουργήσατε. Η Google όμως έχει προνοήσει για εσάς, ούτως ώστε όταν προσθέσετε περισσότερες λέξεις-κλειδιά ή δημιουργήσετε κι άλλες διαφημίσεις, να μπορέσετε να τις διαχειρίζεστε εύκολα μέσω της λειτουργίας της ομαδοποίησης.

Κάντε κλικ πάνω στην ομάδα αυτή, για να εμφανιστεί η λέξη-κλειδί που έχετε επιλέξει. Θα δείτε για παράδειγμα τη φράση «greek olive oil». Σε αυτό το σημείο πρέπει να επιλέξετε την «Αντιστοίχιση φράσης» ή αλλιώς «Phrase match». Δυστυχώς, η προεπιλογή της Google είναι η «Ευρεία Αντιστοίχιση» (broad match) η οποία εντοπίζει τις συγκεκριμένες λέξεις χωρίς να κρατάει την ακριβή σειρά που έχετε βάλει εσείς. Αυτό όμως δεν εξυπηρετεί και πολύ, γιατί θα μπορούσε, λόγου χάρη, κάποιος να βάλει στην μηχανή αναζήτησης τη φράση «olive oil in greek», θέλοντας πιθανώς να μάθει τη λέξη ελαιόλαδο, και όχι να το αγοράσει. Με την επιλογή broad match, η Google θα του εμφανίσει τη σελίδα σας γιατί περιέχει όλες τις λέξεις-κλειδιά, αλλά δεν πρόκειται να κάνει κλικ γιατί απλούστατα δεν τον ενδιαφέρει να αγοράσει λάδι.

Υπάρχει και η επιλογή «ακριβής αντιστοίχιση» ή «exact match», αλλά αυτή η επιλογή κάνει τη διαφήμισή μας υπερβολικά στοχευμένη, εμφανίζοντάς την αποκλειστικά σε αναζητήσεις της φράσης «greek olive oil» και μόνο.

Η επιλογή «phrase match» είναι μια καλή επιλογή, επειδή ταιριάζει την εμφάνιση της λέξης-κλειδιού σας κλειδωμένη στην φράση που έχετε θέσει, αλλά ταυτόχρονα η σελίδα σας θα εμφανιστεί ακόμα και αν ο χρήστης έχει προσθέσει και άλλους όρους στην αναζήτηση, πέραν αυτής της φράσης. Λόγου χάρη, η σελίδα σας θα εμφανιστεί και στην περίπτωση που ο χρήστης αναζητήσει τη φράση: «sites that sell greek olive oil».

Περίφημα. Τώρα σας μένει μόνο ένα βήμα ακόμη.

9ο Βήμα

ΡΥΘΜΙΣΤΕ ΤΗΝ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗ ΜΕΤΑΤΡΟΠΩΝ

Μιλήσαμε για αυτό από την αρχή κιόλας αυτού του οδηγού, και τονίστηκε αρκετές φορές. Οι μετατροπές σας δείχνουν πόσοι τελικά από τους χρήστες που έκαναν κλικ στη διαφήμιση έγιναν πελάτες σας. Γι’ αυτό πρέπει να τις παρακολουθείτε σχολαστικά.

Πώς καταλαβαίνει η Google πότε κάνει κάποιος μια αγορά στη σελίδα σας;

Με ένα μικρό κομμάτι κώδικα.

Εσείς βάζετε ένα κομματάκι κώδικα στη σελίδα που εμφανίζεται στους χρήστες έπειτα από μια επιτυχημένη αγορά, και αυτός ο κώδικας γνωστοποιεί στην υπηρεσία της Google AdWords ότι η διαφήμιση οδήγησε σε μια αγορά.

Η διαδικασία εισαγωγής κώδικα

  1. Πηγαίνετε στα «Εργαλεία», έπειτα στις «Μετατροπές»
  2. Κάντε κλικ στο «Κλικ + Μετατροπές»
  3. Επιλέξτε «Ιστοσελίδα»
  4. Εισάγετε τις πληροφορίες, συνήθως ζητείται απλώς ένα όνομα και η αξία της μετατροπής.
  5. Κάντε κλικ στο κουμπί “save and continue”. Θα εμφανιστεί μια σελίδα με το κομμάτι κώδικα.

Το μόνο που μένει να κάνετε τώρα είναι να αντιγράψετε τον κώδικα και να τον προσθέσετε στον κώδικα HTML στην ευχαριστήρια σελίδα σας (αυτή που βλέπουν οι πελάτες σας μόλις ολοκληρώσουν μια αγορά).

Αυτό ήταν! Θα παρατηρήσετε ότι στον πίνακα ελέγχου εμφανίζεται ως μη επιβεβαιωμένο, αλλά αυτό το μήνυμα θα αλλάξει μέσα σε λίγες ώρες ή μία ημέρα.

Μετά από αυτή τη ρύθμιση, μπορείτε να επιστρέψετε στην καρτέλα “Καμπάνιες” και να αφήσετε την καμπάνια να τρέξει.

Τα θερμά μας συγχαρητήρια! Μόλις δημιουργήσατε την πρώτη σας καμπάνια AdWords! Μπορείτε να κλείσετε τον υπολογιστή σας και να ξεκουραστείτε! Άλλωστε η Google θα αξιολογήσει πρώτα τη διαφήμισή σας προτού αρχίσει να την εμφανίζει στους χρήστες της. Την επόμενη ημέρα πιθανότατα θα λάβετε ένα e-mail από την Google για την έγκριση της διαφήμισης, και τότε μπορείτε να δημιουργήσετε περισσότερες διαφημίσεις, αντιγράφοντας την αρχική. Με αυτό τον τρόπο δεν θα χρειαστεί να περάσετε ξανά και ξανά την διαδικασία έγκρισης. Να πώς μπορείτε να κάνετε την αντιγραφή:

  • Πηγαίνετε στην καρτέλα Διαφημίσεις και επιλέξτε τη διαφήμισή σας και τσεκάρετε το πλαίσιό της
  • Κάντε κλικ στην «Επεξεργασία» και έπειτα στην «Αντιγραφή».
  • Επιλέξτε πάλι τη διαφήμισή σας και κάντε κλικ στην «Επικόλληση».
  • Τσεκάρετε και τις δύο διαφημίσεις.

Στη συνέχεια, μπορείτε να επιλέξετε το αντίγραφο και να το τροποποιήσετε. Αλλάξτε τον τίτλο ή/και το κείμενο.

Γιατί να βάλετε κι άλλη διαφήμιση;

Προκειμένου να αξιοποιήσετε όσο το δυνατόν καλύτερα την υπηρεσία AdWords, είναι απαραίτητο να συγκρίνετε την απόδοση των διαφημίσεών σας μεταξύ τους. Ένας μικρός «ανταγωνισμός» σαν να λέγαμε. Δηλαδή, αν – για παράδειγμα – βλέπετε ότι τα αποτελέσματα μιας διαφήμισης είναι μηδαμινά, πρέπει να την συγκρίνεται με μια άλλη για να δείτε τι μπορείτε να βελτιώσετε.

Μόλις τελειώσετε και με τη δεύτερη διαφήμιση, χρειάζεται να θυμηθείτε την τρίτη εντολή: Οπλιστείτε με υπομονή. Είναι ανώφελο να κολλήσετε στον υπολογιστή σας, περιμένοντας ότι θα αλλάξει αμέσως κάτι. Μπορείτε να ελέγξετε ξανά τον υπολογιστή σας την επόμενη ή την μεθεπόμενη ημέρα, να προσθέσετε σταδιακά κι άλλες διαφημίσεις και να οργανώσετε τις πρώτες σας ομάδες. Μέσα σε 10 ημέρες θα μπορείτε να έχετε την πρώτη σας ανάλυση δεδομένων, να κάνετε αξιολόγηση, να αφαιρέσετε τις διαφημίσεις που δεν απέδωσαν, να προσθαφαιρέσετε λέξεις-κλειδιά και να δημιουργήσετε στην πορεία το δικό σας μονοπάτι καθώς η γνώση σας αυξάνεται!

Καλή αρχή και καλή επιτυχία!

Πώς σας φάνηκε το άρθρο; Μοιραστείτε μαζί μας τον τίτλο της πρώτης σας διαφήμισης!

Share:

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *